سامانه تصمیم طلاق چیست؟

اخیرا سامانه ای تحت عنوان سامانه تصمیم طلاق راه اندازی شده است که بر اساس آن ، متقاضیان طلاق نخست باید به واحدهای مشاوره و مددکاری پیش از طلاق ارجاع شوند تا حتی الامکان دعاوی طلاق منجر به سازش گردد و در غیر این صورت ، پرونده طلاق نزد قاضی و در دادگاه خانواده مطرح شود .

سامانه تصمیم طلاق چیست

به استناد قانون حمایت از خانواده ، اخیرا توافقی میان دادگستری و سازمان بهزیستی صورت پذیرفته است که قبل از مراجعه به دادگاه ، طی مراحلی جهت ثبت درخواست طلاق الزامی شده است . این مرحله شامل ثبت تصمیم طلاق در سامانه تصمیم طلاق است . این سامانه برای طلاق توافقی ، طلاق از طرف زن و طلاق از طرف مرد کاربرد دارد .

به این منظور ، متقاضیان طلاق ، با مراجعه به این سامانه ، به صورت اینترنتی نوبت گیری می کنند و در زمان مشخص ، به مراکز تعیین شده برای مشاوره و مددکاری ارجاع می شوند . در صورتی که زوجین پس از طی روال قانونی و دریافت مشاوره طلاق و مددکاری ، نتوانند به سازش برسند ، پرونده طلاق برای ادامه رسیدگی به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارجاع خواهد شد .

اگر زوجین قبل از آنکه به مراکز مشاوره مراجعه کرده برای ثبت دادخواست طلاق مراجعه کنند باعث به تعویق افتادن زمان صدور حکم طلاق خود خواهند شد زیرا قاضی بدون طی کردن جلسات مشاوره حکم طلاق را صادر نمی کند .

در صورتی که در مرحله اول دادخواست طلاق ثبت شود ، با رسیدن موعد دادگاه ، قاضی زوجین را ابتدا به مراکز مشاوره ارجاع داده و سپس پس از اتمام جلسات مشاوره در خصوص پرونده تصمیم گیری می کند . بنابراین چه بهتر که ابتدا و راسا به مراکز مشاوره مراجعه شده تا اتلاف وقت جلوگیری شود .

مراحل ثبت درخواست نوبت دهی در سامانه تصمیم طلاق

متقاضیان محترم برای ثبت درخواست طلاق ، ابتدا باید به سامانه ثبت درخواست طلاق مراجعه نمایند و به صورت اینترنتی ، نوبت گیری کنند و در تاریخ تعیین شده ، با در دست داشتن مدارک هویتی ، ( شناسنامه و کارت ملی ) ، به مرکز جامع مراقبت از خانواده مراجعه کنند . پس از آن ، مرکز جامع مراقبت از خانواده با ارزیابی اولیه ، پرونده طلاق را به یکی از واحدهای مشاوره یا مددکاری ارجاع می نماید .

در نهایت ، پس از 45 روز ، واحد مشاوره یا مددکاری اعلام نظر خواهد کرد . در صورتی که نتیجه مشاوره های افراد ، منجر به سازش میان زوجین شود ، پرونده بایگانی شده و در غیر این صورت ، پرونده به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ارجاع شده تا سایر مراحل طلاق انجام شود . برای نوبت دهی در سامانه تصمیم  طلاق لازم است به ترتیب راهنمای زیر عمل کنید .

 

1- در مرحله اول عبارت سامانه تصمیم یا آدرس zaman.behzisti.net را جستجو کرده و دقیقا وارد همین صفحه شوید .

 

 

2- بعد از ورود به این صفحه با یک نقشه ایران مواجه می شوید که باید در آن شهر محل سکونت خود را انتخاب کنید . برای سهولت کار متقاضیان طلاق توافقی تمام مراحل پذیرش ، مشاوره و فرآیند طلاق در استان محل سکونت زوجین انجام می شود .

 

 

3- برای ثبت آنلاین نوبت در مراکز مشاوره باید 4 مرحله را بگذرانید که اولین مرحله ثبت مشخصات اولیه زوج و زوجه می باشد .

 

 

4- بعد از آنکه مشخصات اولیه زوج و زوجه به ثبت رسید باید مرکز مشاوره مورد نظر انتخاب شده و گزینه ثبت درخواست فعال شود تا وارد مرحله تاریخ و ساعت مراجعه شوید .

 

 

5- در این مرحله باید تاریخ و زمانی که برای حضور زوج و زوجه مناسب است انتخاب شده و بر روی گزینه تایید کلیک کنید . دقت کنید که در هنگام حضور باید مدارک شناسایی خود را همراه داشته باشید .

 

 

6- حالا باید اطلاعات و ساعت و زمان مشاوره را تایید کنید تا بتوانید کد پیگیری دریافت کنید . در صورتی که از صحت اطلاعات اطمینان دارید بر گزینه تایید کلیک کنید .

 

 

7- در آخرین مرحله یک کد پیگیری به همراه تاریخ ، ساعت پذیرش و آدرس مرکز مشاوره نمایش داده می شود که بهتر است آن را ذخیره کنید . لازم است که با در دست داشتن مدارک هویتی ، به مراکز تعیین شده مراجعه نموده و مراحل اداری و قانونی را تکمیل نمایید .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما میتوانید از برچسب ها و ویژگی های HTML هم استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

بالا